Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na wykonanie kolejnego etapu przygotowania połączenia drogi ekspresowej S11 z autostradą A1 w województwie śląskim. Najkorzystniejsza z jedenastu ofert okazała się propozycja firmy Multiconsult. Ta będzie miała 15 miesięcy na realizację zadania.
Chodzi o wykonanie elementów koncepcji programowej dla odcinka S11 od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.
Przetarg został ogłoszony w lipcu 2024 roku. Firma z Warszawy zaoferowała się wykonać zadanie za 6,1 mln zł, wykazując do tego najbardziej doświadczonych projektantów. GDDKiA zaznacza, że o wyborze Multiconsultu zadecydowały głównie te dwa czynniki, ale nie bez znaczenia było też doświadczenie wykonawcy.
Do przetargu zgłosiło się 11 wykonawców.
Do 27 stycznia 2025 roku mogą wpłynąć odwołania od wyboru oferty. Jeśli tak się nie stanie, dojdzie do podpisania umowy, które może nastąpić na początku lutego. Później firma będzie miała 15 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej.
Trzy nowe warianty węzła Piekary Śląskie
Planowana trasa stanowić będzie połączenie Górnego Śląska z takimi aglomeracjami jak Poznań czy Pomorze Zachodnie. Celem jest, by w 2030 roku, gdy zrealizowane zostaną wszystkie odcinki, trasa S11 liczyła ponad 580 kilometrów, a z przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina około 620 km. Jest to jedno z zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.).
Prace projektowe po wybraniu firmy w przetargu uwzględniają poprowadzenie S11 od Radzionkowa do Piekar Śląskich w korytarzu wariantu II tzw. niebieskiego. Projektanci będą mieli za zadanie opracować minimum trzy nowe warianty rozwiązań geometrycznych węzła Piekary Śląskie.
Dodatkowo dla tego węzła wykonana zostanie analiza przepustowości za pomocą mikrostymulacji ruchu dla wszystkich wariantów węzła w celu potwierdzenia poprawności przyjętych rozwiązań projektowych. Prace ponadto obejmą analizę i prognozę ruchu z uwzględnieniem planowanej obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca, a także wyników najbardziej aktualnego Generalnego Pomiaru Ruchu.
Dokumentacja obejmie również przebudowę lub rozbudowę aktualnego węzła Piekar Śląskich oraz drogi wojewódzkiej nr 911. Zakres przebudowy DW911 będzie wynikał z przeprowadzonych analiz, a zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji pod kątem budowy dodatkowych jezdni po obu stronach przyszłej S11 oraz połączeń z drogami poprzecznymi krzyżującymi się z ekspresówką. Dokumentacja projektowa obejmie też budowę obiektów inżynierskich, przepustów drogowych, urządzeń ochrony środowiska itp.
Decyzja środowiska dla S11 na Śląsku
GDDKiA nie wyklucza konieczności uzyskania nowej decyzji środowiskowej (DŚU) w związku ze szczegółową analizą geometryczną i przepustowości węzła, co wynika z potencjalnych zmian projektowych na węźle w stosunku do rozwiązań z etapu Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W takiej sytuacji wykonawca będzie musiał opracować materiały do wniosku o wydanie DŚU oraz – jeśli będzie taka potrzeba – uzyskać tę decyzję.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypomina, że w 2024 roku złożono wnioski o wydanie decyzji środowiskowych na całej trasie w województwie śląskim. Trasa będzie przebiegać według wariantu opracowanego na etapie STEŚ.
Dokumentacja projektowa dla S11 została podzielona na trzy odcinki:
- od granicy woj. opolskiego i śląskiego do granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego,
- od granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego do węzła Radzionków,
- od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.